ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 36 ساله )

سلام. ممنون از مشاوران خوب سایت راسخون. من یه دختر ۳سال و نیم دارم که خیلی ترسو هست. از تاریکی می ترسه و میگه اتاق هیولا داره. از حیوانات هم می ترسه. می خواستم ببینم این موضوع در بچه های این سنی طبیعی هست؟


مشاور (مشاور راسخون)

سلام همراه گرامی
والد عزیز واقعیت این است که بچه ها از چیزهای خیالی مثل دیو و هیولای در کمد و زیر تخت و توالت تاریک و حتی چیزهای واقعی مثل حیوانات و رعد و برق و جدایی والدین می ترسند و دلهره دارند.
ترسهای شایع کودکان:
اولین اضطراب بچه ها اضطراب ناشی از دوری از مادر یا پرستار که حدو ۷ الی ۸ ماهگی انتظار می رود که شروع شود و این یکی از نشانه رشد شناختی کودک است. ترس از صداهای بلند، حیوانات و پزشکان در ۱۸ ماهگی و از تاریکی، دستشویی، افراد با لباسهای خاص و ماسک در ۲ سالگی و موجودات تخیلی، جراحت و آسیب بدنی حدود ۳ سالگی. همچنین بچه ها از موقعیت هایی که قابلیت پیش بینی پذیری و کنترل ندارند می ترسند. در این سن هنوز تفاوت واقعیت و خیال را درک نمی کنند. در نتیجه وقتی یک موجود خیالی در تلویزیون می بینند و یا داستان ترسناکی را می شنوند فکر می کنند واقعیت دارند. در برخورد با ترس بچه ها باید مقدار درگیری ذهنی بچه را با آن ترس درن ظر بگیریم و اگر ترس خیلی زیاد است باید با یک روانشناس کودک مشورت کنید. ترسش را مسخره نکنید و اجازه دهید که از نگرانی اش برای شما حرف بزند. انتقاد و مسخره کردن ترسش مشکلش را زیاد می کند و چون حس فهمیده نشدن و تنهایی روی ترسش سوار شده، به صورت ناگهانی و اجباری کودک را با موقعیت ترس مواجه نکنید، مثلا به زور او را در اتاق تاریک نفرستید. یا با یک سگ مواجهش نکنید. مرحله به مرحله با همراهی و همدلی موقعیت ترسناک را برایش قابل مواجهه کنید. مثلا کتابهایی که عکس حیوانات را با تصویرهای قشنگ و بامزه دارد را نشانش دهید و یا وقتی برایش داستان می گویید از شخصیتهای حیوانی استفاده کنید که دارند کارهای خوب و خیرخواهانه انجام میدهند. ترسش را باور کنید تا راه برای برون ریزی و تخلیه تخیلاتش باز باشد و اطمینان پیدا کند که شما هوایش را دارید. مثلا از او بپرسید چه وقتهایی ان موجود را پشت پنجره می بیند.
در ضمن اتفاقاتی مثل تولد نوزاد جدید در خانواده و فامیل و یا از دست دادن عزیز و یا جا به جایی می تواند باعث ترسش شود. می توانید با چراغ قوه وارد اتاق تاریک شوید و داخل کمد و زیر تخت را نشانش دهید تا متوجه شود که اشیا در تاریکی تغییر نمی کنند و دست و پا در نمی اورند. البته محتاط بودن را هم به او آموزش دهید تا از خطرات دوری کند.
در پناه حق باشید.